duminică, 17 februarie 2008

Moştenirea lui Oprea

Observ că Dumitru Oprea este mândru nevoie mare de "binele" pe care l-a revărsat peste bătrâna universitate din Copou. S-a retras în glorie pentru o glorie şi mai mare care îl aşteaptă la Bruxelles şi, de ce nu, va reveni în glorie la Iaşi purtând cununa de lauri electorali şi panglica de primar trasă curmeziş peste pieptu-i de erou. La ceas de bilanţ, fostul rector a lăsat legământ urmaşilor să-i desăvârşească opera de reformare a celei mai vechi universităţi din ţară. Vise deşarte, vorbe goale, cacealma.

Adevărul faptic din spatele declaraţiilor lustruite şi al statisticilor atent construite este trist. Departe de a-şi întări renumele, Universitatea "Al. I. Cuza" iese cu o firmă mai prăfuită şi murdărită ca niciodată de sub domnia rectorului Oprea. Fără a avea intenţia de a produce o listă completă, enumăr mai jos ceea ce cred eu că sunt şapte dintre cele mai umflate şi puroiate bube de pe creştetul universităţii ieşene.

I. Plagierea pe scară largă este o practică atât de răspândită la "Cuza" încât incidenţa cazurilor de studenţi sau profesori care îşi fac scrupule în privinţa copyright-ului îi plasează pe aceştia în zona marginală a anormalului. Normalul în mediul universitar păstorit până mai ieri de D. Oprea este compilaţia vinovată din surse cât mai diverse şi disparate pentru că, aşa cum ne explica un profesor, nouă studenţilor de la "Cuza", "o carte este scrisă din alte cărţi, nu?". Să dau un exemplu concret. Unul dintre profesorii de la Ştiinţe Politice a fost acuzat de studenţi că îşi plagiază cursurile. Pe masa rectorului Oprea a ajuns un teanc din cursurile predate de respectivul profesor însoţit de un teanc cu extrasele din cartea plagiată. Hoţul nu mai era cinstit pentru că a fost prins. Cel puţin aşa credeau studenţii, pentru că ceea ce s-a întâmplat apoi ţine de un scenariu suprarealist. Studenţii buclucaşi au avut de suferit, iar profesorului respectiv i-a fost acordată distincţia de "doctor", arborând acum aerul de autoritate incontestabilă în domeniu.

II. Nepotismul deşănţat sufocă din faşă orice aspiraţii la o carieră universitară a talentelor autentice. Eventualele nişe de pătrundere în casta privilegiată a corpului didactic de la "Cuza" se deschid programat şi sunt vădit orientate spre odrasle de profesori sau notabilităţi publice. Nu e nimic anormal ca fratele să fie şef de catedră la "informatică", să zicem, şi, datorită acestuia, sora să obţină un post de lector la "matematică" sau nepotul unul de preparator la "geografie" sau propria-i progenitură să fie declarată câştigătoarea norocoasă a singurului post de asistent scos la concurs în ultimii 20 de ani la "litere".

III. Pupincurismul jenant este adiacent buboiului de mai sus şi îşi aduce contribuţia consistentă la perpetuarea şi întărirea regulilor de promovare a "valorilor" la "Cuza". Pupincurismul a căpătat statutul de artă la universitatea ieşeană. Limba agilă şi buzele moi pot să-i aducă posesorului aprecieri mai călduroase decât le-ar putea obţine geniul unui nou Einstein sau Iorga. Josnica metodă de parvenire este de o popularitate incredibilă, fiind practicată în forme şi grade ce pot fi clasificate în zeci de categorii. De la studentul care toarnă protectorului său tot ceea ce stârneşte interesul acestuia, până la asistentul care duce geanta lectorului, de la lectorul care deschide cu o temenea uşa conferenţiarului, până la conferenţiarul care laudă cu gura plină anemicul articol apărut la gazeta de perete a universităţii sub semnătura profesorului plin; iar lanţul acesta al neruşinării se prelungeşte din dos în dos până la cele mai sus-puse scaune.

IV. Metodele de predare şi de evaluare învechite abia de îşi mai zăresc principiile printre pânzele de păianjen în care vremea le-a învelit. La "Cuza" profesorii care şi-au luat doctoratul în tezele socialismului ştiinţific, în directivele congresului al IX-lea al PCR, în gândirea vizionară a lui Nicolaie Ceauşescu şi în alte bla-bla-uri doctrinare de acest tip reprezintă spuma pedagogică modelatoare a noilor generaţii de absolvenţi. Aşa se face că a fi student bun la "Al I Cuza" nu înseamnă să gândeşti pe cont propriu, să ai idei, să vrei să experimentezi, să fi rebelul care sparge cu ciocanul idolii găunoşi. Nu, nici vorbă de aşa ceva. Un student model este acela care stă în bancă nemişcat, copie după dictare tot ceea ce "PROFESORUL" citeşte monoton din spatele catedrei, memorează până la punct şi virgulă insipidul curs al acestuia neactualizat din timpul destalinizării şi repetă robotic totul la "examen".

V. Agresivitatea personalului administrativ face din ghişeele răspândite în corpurile A, B, C, D etc. un întreg şir de tarabe în spatele cărora stă o specie periculoasă de precupeaţă numită secretară. În cele numai două-trei ore pe zi de "relaţii cu publicul" respectivele caţe devin excesiv de iritate, iar dacă nu posezi un arsenal serios de vorbe bune, buchete de flori, pachete de ţigări, cafea sau ciocolată sau nu îmbraci o armură groasă de cinci ţoli de indiferenţă la mizerii şi murdării, rişti să ieşi de acolo cu moralul făcut flenduri. Iar dacă vrei să ai o studenţie uşoară trebuie să ai grijă ca nu care cumva să calci pe coadă vreun portar, femeie de serviciu, electrician, măturător sau administrator de cămin cu ecusonul universităţii în piept sau pe banderola de la mână. Nu se ştie niciodată când le cazi în mână şi o să te facă să-ţi muşti mâinile. O menţiune specială merită şi "doamnele" de la BCU şi de la bibliotecile unor facultăţi. Ele nu suportă solicitările din fondul de carte aflat în paza şi apărarea lor, decât după înjosirile şi umilinţele "de rigoare" venite din parte nesăbuitului solicitator.

VI. Abuzurile strigătoare la cer asupra studenţilor căminişti arată cu adevărat cât de înapoiată este mentalitatea celor care conduc universitatea din Copou. Raportările semestriale ale "raziilor din căminele studenţeşti" numără oasele rupte, genunchii dislocaţi şi vânătăile căpătate de acei "infractori" de studenţi care au "încălcat" legea rămânând peste noapte la prietenele lor şi au sărit de frică pe geam de la etajul II. Nu se ştie deocamdată care este legea pe care ei au încălcat-o sau ce prevedere din contractul de închiriere lovit de nulitate, semnat cu universitatea, nu au respectat. De fapt asta contează mai puţin, importantă este teroarea pe care respectivele "razii" o răspândesc printre studenţii căminişti şi sentimentul de acută nesiguranţă cu care aceştia trăiesc în sânul celei mai titrate universităţi din Moldova. Ce o fi în capul poliţiştilor care se lasă antrenaţi în astfel de acţiuni ilegale, e greu de ghicit.

VII. Ethosul de manelist promovat de Oprea pune capac la toate buboaiele amintite mai sus. "Am dat ani din viaţă Universităţii 'Cuza'" a afirmat de nenumărate ori fostul rector în faţa ziariştilor, iar tărăgănarea formulării a sunat de fiecare dată ca într-unul din hiturile care poluează spaţiul public românesc: "va-loaaa-reeaaa meeeeaaaaa, va-loaaa-reeaaa meeeeaaaaaa". Însă ceea mai mare realizare, pe care Oprea o flutură pe oriunde merge, este: "am adus bani la 'Cuza'"; excedente de milioane de euro, "de la Opreaaaaaa, fără număăăăăăăăăr, -ăăăr, -ăăr, -ăr ". "Cuza" a devenit sub Oprea o imensă fabrică de bani scoşi din non-valoare. Cea mai veche universitate din România şi, altădată, una dintre cele mai prestigioase din ţară este acum un mare aspirator de taxe culese de la un număr cât mai mare de studenţi, cărora le furnizează în schimb diplome universitare cu o valoare nu cu mult peste cea a hârtiei igienice, un colos cu picioare de lut care nu contează nici cât un ţânţar pe piaţa academică europeană.

31 de comentarii:

Iulian Micu spunea...

colorat portret. imi aminteste mai degraba de o anume facultate.

Anonim spunea...

Sa fim drepti: aceste probleme se ragasesc intr-o forma sau alta in orice universitate de la noi, nu numai la UAIC, si indiferent daca rector e d-l Oprea sau altcineva.

Nu-l supraestima, nu detine el exclusivitatea bubelor enumerate de tine :) Insa da, i se poate reprosa ca le-a "perfectionat" din plin...

Nicu Pahomi spunea...

@ iulian
ştiu la care te referi; minunată facultate! :P, însă dacă era să mă gândesc numai la ea, tabloul ieşea în culori mult mai sumbre.

@ tinman
nu zic că UAIC e singura buboasă şi că alte universităţi din ţară nu sau că dacă în locul lui Oprea era altcineva, ele s-ar fi uscat automat. Ce m-a deranjat la culme este cum se laudă fostul rector de la 'Cuza' cu lucruri pentru care ar trebui să-şi pună cenuşă în cap şi vede realizări acolo unde ar trebuie să vorbească mai degrabă de eşec.

Anonim spunea...

Nicu are perfecta dreptate...
Parca m-ar fi "plagiat" pe mine din Ghidul studentului la drept sau Universitatea antreprenoriala postata la mine pe blog...
Cel mai tare ma deranjeaza plagierea pe scara larga care de multe ori se interefereaza cu sfera penalului...
A se vedea Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor:
Art. 33. — (1) Sunt permise, fara consimtamantul autorului si fara plata vreunei remuneratii, urmatoarele utilizari ale unei opere aduse anterior la cunostinta publica, cu conditia ca acestea sa fie conforme bunelor uzante, sa nu contravina exploatarii normale a operei si sa nu il prejudicieze pe autor sau pe titularii drepturilor de utilizare:
a) reproducerea unei opere in cadrul procedurilor judiciare, parlamentare sau administrative ori pentru scopuri de siguranta publica;
b) utilizarea de scurte citate dintr-o opera, in scop de analiza, comentariu sau critica ori cu titlu de exemplificare, in masura in care folosirea lor justifica intinderea citatului;
c) utilizarea de articole izolate sau de scurte extrase din opere in publicatii, in emisiuni de radio sau de televiziune ori in inregistrari sonore sau audiovizuale, destinate exclusiv invatamantului, precum si reproducerea pentru invatamant, in cadrul institutiilor de invatamant sau de ocrotire sociala, de articole izolate sau de scurte extrase din opere, in masura justificata de scopul urmarit.
ATENTIE PROFESORI !!!!!!

Daniel Matasaru spunea...

Nicu, foarte valabil articolul tau. Desigur, se vor gasi multi sa te acuze ca dai in Oprea ca sa ii faci jocul lui Nichita :))) dar asta este pentru ca acesti oameni nu te cunosc.
Ca sa mai adaug la lista ta de 7, as spune ca la perla coroanei, in speta FEAA, numarul de studenti raportat la un cadru didactic este imens, de vreo cateva ori mai mare decat la Politehnica. Iti este fizic imposibil sa le retii tuturor numele, darmite' sa stai cu fiecare in parte sa le explici ceea ce eventual nu au inteles.

Nicu Pahomi spunea...

@ dragoş
cât se poate de pertinentă argumentaţia ta din "Universitatea antreprenorială". Mă întreb însă, câţi dintre cei vizaţi se ostenesc să ia aminte la ce spune legea privind drepturile de autor?

@ daniel
după cum bine intuieşti, nu m-am gândit sub nici o formă să dau în candidatul Oprea sau să fac jocul vreunuia dintre adversarii săi. Comentariul de mai sus nici măcar nu intră în categoria "politice".
El este o reacţie nervoasă. Pur şi simplu, am văzut negru în faţa ochilor când am auzit şi citit cu câtă mare sfântă neruşinare îşi face statuie fostul rector de la UAIC pe mormanul de mizerii ce sufocă orice manifestare autentică a spiritului academic în cea mai veche universitate din ţară.

Anonim spunea...

frumos

Anonim spunea...

Domnule Pahomi,oserv ca dumneavoastra criticati pe rector,prefect,candidati la primarie etc.Inteleg ca in Romania ziarist a fost profesia dumneavoastra.Acum in UK cu ce va ocupati,adica unde lucrati,tot ziarist?Sunteti un roman implinit profesional acolo?

Nicu Pahomi spunea...

Mulţumesc lui Dumnezeu, aş face un păcat dacă m-aş plânge.

Anonim spunea...

Asta este bine,inteleg ca lucrati in domeniu ca ziarist,felicitari.

Nicu Pahomi spunea...

Înţelegeţi ce doriţi.

Succession Spoilers spunea...

Domnule Pahomi,

Inca de la inceput o sa mentionez faptul ca sunt un sustinator al lui Dumitru Oprea. Am citit analiza dumneavoastra, si am cateva observatii de facut.

In primul rand, tonul postarii dumneavoastra nu mi se pare unul corect. Nu poti, de buna credinta fiind, sa rezumi in felul acesta ceea ce a insemnat timp de 8 ani UAIC. Am invatat si lucrat la Cuza si desi identific unele aspecte in textul dumneavoastra, nu stiu de ce, dar impresia generala nu este aceea ca am iesit dintr-un "calvar" precum cel pe care il descrieti.

Chiar de la inceput, felul in care incepeti enumerarea celor "sapte pacate" mi-a dat de gandit. Dar sa spui ca fenomenul "comiplarii" lucrarilor de licenta este o marca UAIC este ca si cum as spune ca fenomenul santajului prin presa apartine unui singur jurnalist. Am vorbit cu oameni din mai multe universitati din tara si stiu ca peste tot se cauta solutii. La noi s-a incercat asta prin responsabilizarea profesorilor privind lucrarile pe care le gireaza.

Daca atunci cand vorbeati de metode invechite de predare si evaluare inca va suspectam de buna-credinta si critica sincera, atunci cand vorbiti de abuzuri "strigatoare la cer" asupra studentilor caministi, cred ca deja o faceti numai de dragul de a critica. In acelasi timp, indreptand acuzatiile privind atitudinea personalului din administratie spre rector imi dati impresia ca toate metehnele romanesti se trag din biroul lui Oprea. Manipularea pe care o faceti este una inteligenta, deoarece respectati regula de aur, aceea prin care amestecati unele aspecte adevarate cu altele absurde. De exemplu, ieri la cantina de la Cuza, sosul era prea sarat. Sau baietii din camera de alaturi au dat muzica mai tare. Si in plus, ati vazut ce s-au ofilit florile din Gradina Botanica? Oprea sa plateasca pentru toate astea!

Sigur ca am fost si eu student si sigur ca am avut si eu nemultumirile mele privind felul in care mi-au fost predate unele materii. Dar nu poti sa spui toate lucrurile astea facandu-te ca nu vezi ceea ce inseamna astazi UAIC, si faptul ca un student de aici are sanse de a-si dezvolta aptitudinile in mediul universitar, aici existand zeci de exemple. Nu o sa insir acum lucrurile care s-au facut la Cuza in randul mandatului lui Dumitru Oprea. Ele sunt de gasit pentru oricine vrea. Sigur ca INCA Universitatea nu este tot ce poate fi. Dar schimbarea in mediul universitar este o provocare enorma oriunde in lume. Si stiti asta, doar va faceti ca nu intelegeti.

Cred sincer ca Dumitru Oprea, ca si universitatea, are nevoie de critici pentru a merge inainte. Dar hai sa o facem in mod cinstit si realist.

A, si inca ceva. M-ati pus pe ganduri cand ati vorbit despre ce inseamna o diploma de la Cuza. Pentru mine inseamna rezultatul a 4 ani in care am devenit un om mai bun, in care am intalnit aici oameni de la care am invatat multe lucruri bune, pe langa cei pe langa care am trecut ca si cum nu ar fi fost. Puteti sa ma credeti sau nu, dar iubeam universitatea inca dinainte de a sti ca voi lucra aici, inainte de a sti foarte bine cine e rector si ce face acolo. De aceea sper ca acea comparatie cu petecul de hartie igienica o faceti in nume personal.

Cosmin Vaman

Nicu Pahomi spunea...

Domnule Vaman,

Văd că sunt greşit înţeles. De aceea precizez:

-mesajul comentariului de mai sus este următorul: moştenirea pe care o lasă fostul rector Oprea după opt ani de mandat nu este mai bună decât moştenirea pe care a primit-o el; ba, dimpotrivă, din cauză că «bubele», care existau, nu au fost extirpate, au ajuns acum tumori cu potenţial malign asupra standardelor academice de la UAIC.

-motivul care m-a determinat să postez acel comentariu îl reprezintă declaraţiile de automărire pe care profesorul Oprea le-a făcut în presă după predarea mandatului de rector, declaraţii care ignoră cât pot mai mult realitatea de la UAIC.

-adaug:
1) dacă respectivele declaraţii nu apăreau, nu aveam nici un impuls să fac comentariul de mai sus.
2) nu îl critic pe omul Oprea, ci scot în evidenţă, e adevărat, pe un ton nereverenţios, nerealizările rectorului Oprea, ceea ce trebuia să facă, ceea ce îi statea în putere să facă şi nu a făcut pentru ridicarea standardelor academice de la „Cuza” la nivelul stadardelor academice europene.
3) Din cele spuse mai sus puteţi deduce fără nici o frică de a greşi că:
a) nu am avut nici un fel de intenţii ascunse când m-am apucat să scriu comentariul cu pricina, deci nici nu poate fi vorba de rea credinţă;
b) în lipsă de rea credinţă, vă hazardaţi când vorbiţi de manipulare.


Cu referire la afirmaţiile dvs.:

Legat de plagiere - mă interpretaţi incorect: Eu nu spun că „fenomenul 'compilării' lucrărilor de licenţă este o marcă UAIC”; departe de mine ideea că la „Cuza” s-ar fi inventat plagierea. Eu spun că „plagierea pe scară largă” a devenit regulă la Cuza şi nu excepţie. Iar când spun asta nu mă refer doar la lucrările de licenţă, ci şi la lucrările publicate sub semnătura unor dintre cadrele didactice (am dat şi un exemplu în acest sens care, vă asigur, este cât se poate de real). Mă întristaţi când adoptaţi o atitudine de genul „şi la alte universităţi din ţară se practică plagierea, deci păcatul nu e aşa mare”. Ba, dimpotrivă plagierea este un păcat foarte mare, capital pentru un universitar. Vorbiţi de „responsabilizarea profesorilor privind lucrările pe care le girează”, îmi puteţi spune şi un caz de profesor sancţionat pe motiv de plagiat în lucrarea pe care a „girat-o”? Eu nu am auzit. Pentru felul în care este tratată plagierea în alte părţi ale Europei vă recomand CUTAŞ, Daniela "Prietenii furtului intelectual", Dilema Veche, nr.190 - 27 septembrie 2007

Legat de studenţii căminişti – poate aţi locuit în cămin ca student, poate nu. Spune-ţi-mi însă care este părerea dvs. despre celebrele „razii” din Târguşor, Codrescu, Titu Maiorescu. Sau mai bine spune-ţi-mi cum aţi interpreta situaţia în care proprietarul dă buzna peste dvs., cu poliţie cu tot, la ora 6 dimineaţa pe motiv că aţi găzduit-o peste noapte pe prietena sau logodnica dvs.? Este acesta un abuz sau nu? Este cu siguranţă, pentru că şi în cazul în care aţi fi încălcat contractul de închiriere, nu aşa se rezolvă situaţia, ci în instanţă. Dar UAIC nu-şi poate chema chiriaşii în instanţă pentru că ea însăşi încalcă respectivul contract de o mie de ori, până la anularea lui.

Legat de agresivitatea personalului administrativ – nu are rost să trivializăm, deşi exemplul cu sosul de la cantină este unul bun, mai ales dacă înlocuim în propoziţie „sosul” cu „eclere” şi „sarea” cu „salmonela” şi din cauza aceasta intră în spital vreo câteva zeci de studenţi. Lucru cât se poate de real dl. Vaman, întâmplat cu ceva ani în urmă chiar la UAIC. Credeţi cumva că au picat capete sus-puse în administraţia universităţii? Vă înşelaţi. Totul a rămas neschimbat. Avea rectorul de atunci, Dumitru Oprea, vreo pârghie prin care cei vinovaţi să fie făcuţi buni de traşi la răspundere? În altă ordine de idei, are rectorul de la UAIC puterea de a propune şi determinarea necesară de a convinge Senatul Universităţii să voteze o decizie prin care, de exemplu, toate persoanele din spatele ghişeelor universităţii să fi sancţionate, să spunem, cu 10% din salariu, când primesc plângeri repetate de proastă tratare a studenţilor cu care intră în contact?.

Legat de metodele de predare (şi de evaluare) – nu am nimic de adăugat pentru că, din câte văd, suntem, în principiu, de acord.

Legat de lucrurile bune făcute de Oprea – m-aşi bucura să fi fost mai multe şi mai consistente.

Legat de valoarea diplomelor de la „Cuza” – acestea nu ar trebuie să însemne „rezultatul a 4 ani în care să devii un om mai bun, în care să întâlneşti oameni de la care să înveţi multe lucruri bune”, ca să vă parafrazez. Dimpotrivă, aceasta trebuie să însemne garanţia că timp de patru ani petrecuţi în universitate ţi-ai dezvoltat anumite abilităţi practice şi ai dobândit cunoştinţele necesare care îţi permit să îndeplineşti cu succes cerinţele listate în fişa postului pentru care ai aplicat (pentru mai multe detalii privind valoarea pe care ar trebui să o aibă o diplomă universitară pe piaţa muncii vezi "Universitatea antreprenorială" pe http://dragosvoda.wordpress.com). Un om mai bun poţi să devii şi fără să urmezi o facultate, iar să întâlneşti oameni de la care să înveţi multe lucruri bune, se întâmplă şi după ce aţi obţinut diploma de absolvire.
Dar nu la asta mă refeream când spuneam că UAIC dă „diplome universitare cu o valoare nu cu mult peste cea a hârtiei igienice”, ci pentru că, în primul rând, există o inflaţie de astfel de diplome pe piaţă, iar când sunt prea mulţi până şi valoarea banilor poate să fie „nu cu mult peste cea a hârtiei igienice”. În al doilea rând, nu e rea politica prin care este acceptat ca student la „Cuza”aproape oricine îşi depune dosarul, asta înseamnă până la urmă educaţie de masă. Condamnabil este faptul că aproape oricine a intrat la facultate se poate socoti cu diploma în buzunar. Există o vorbă pe la unele facultăţi de la „Cuza”: „numai cine nu vrea, nu termină facultatea asta”. Iar acesta este rezultatul principiului conform căruia cu cât mai mulţi absolvenţi, cu atât mai multe fonduri de la Guvern. Nu se mai face nici o triere a grâului de neghină sau dacă se face, este una de formă. În al treilea rând, în spatele multora dintre diplomele date de „Cuza” abia dacă se află câteva ore amărâte de practică în domeniu. Or, cum poţi să te consideri profesionist când abia dacă silabiseşti în domeniul în care te-ai specializat? De aceea vă întreb, dl. Vaman, ce valoare mai are o diplomă cu antetul UAIC pe ea?

Saturnus spunea...

Salut Nicu!

Mă dor nervii creierului capului meu cînd auz declaraţii sforăitoare de genul Oprea:ce-am făcut eu, cît m-am dedicat, cît m-am luptat, cît am înfăptuit, etc.
Universitatea acum e zugrăvită şi iluminată pe exterior şi pe holuri are cîteva băncuţe. Asta-i tot şi nimic mai mult!
Păcatele capitale rămîn: incompetenţa corpului profesoral şi lipsa unui plan coerent de dezvoltare(imagine, credibilitate academină). De acord cu tot ce ai scris pe această temă. Aceeaşi situaţie o găsim în TOATE instituţiile statului. Doar şefii sunt cei care hotărăsc cînd să bată "vîntul schimbării". Cînd ei declară că ceva s-a schimbat însă nu sunt semnale şi din exterior care să confirme asta, te caci pe ea schimbare.
PS Să intrii şi pe blogul meu

Madalina Tudose spunea...

Universitatea Cuza...cea mai veche si prima in topul universitatilor din tara(asa ne pacalesc profesorii)...subscriu la tot ce ai spus pentru ca sunt probleme reale, o adevarata mostenire lasata de marele fost rector. Dar ce te faci cand ai un amfiteatru cu sa zicem 100 de studenti iar 50 au handsfree sa copie la examene...
Oricat de bine ar arata univeristatea, oricat de frumos ar prezenta mai marele fost rector activitatea sa din ultimii 8 ani si oricat am dori o adevarata universitate europeana, e departe de a fi asa.

Anonim spunea...

D-la Cosmin Vaman,

cel mai mult m-a durut urmatorul lucru: spuneti ca lucrati la universitate, si totusi, calcati in picioare o reguula E-LE-MEN-TA-RA de DIALOG, ceea ce e nepermis!
Regula de aur in orice dezbatere, in orice dialog este sa nu pui vreodata sub semnul intrebarii buna credinta a interlocutorului.
Ati adus un argument ad personam, ceea ce e nepermis pentru cineva care "lucreaza" la Universitate.

Prin interventia dvs, v-ati constituit in inca un argument care ii da dreptste domnului Pahomi.

Nicu Pahomi spunea...

@ gînditor privat
salut
de acord că mai toate instituţiile de stat româneşti sunt atinse de scleroză şi că şefii se fac că reformează după celebru, de acum, slogan "mircea, fă-te că munceşti"

PS să ştii că te vizitez din când în când, chiar dacă blogul tău este foarte specializat şi, recunosc, uneori, îmi cam prind urechile în argumentele din articolele pe care le postezi.


@ mădălina
e tare chestia asta - copiere prin handsfree:). Tehnologia e pusă în slujba unui scop nobil - dezvoltarea abilităţilor practice necesare viitorilor specialişti:
-a face faţă muncii în condiţii de stres;
-lucrul în echipă;
-folosirea la capacitate maximă a echipamentului din dotare;
- bună coordonare motrico-vizuală etc.;)

Apropo de copiere la examene, cineva mi-a trimis un banc care se potriveşte de minune în context, deşi nu e vorba neapărat de UAIC. Îl adaug mai jos:
"Examen in anul I la facultate. Profesorul sta cu fata la geam - studentii copiaza pe rupte. Cand profesorul se intoarce cu fata la studenti, toti se prefac ca scriu de zor... Examen in anul II la facultate. Profesorul sta cu fata la geam - studentii copiaza pe rupte. Cand profesorul se intoarce cu fata la studenti, acestia copiaza in continuare. Cand profesorul bate cu pixul in masa, studentii se prefac ca scriu de zor. Examen in ultimul an la facultate. Profesorul sta cu fata la geam - studentii copiaza pe rupte. Cand profesorul se intoarce cu fata la studenti, acestia continua cu copiatul. Cand un student din ultimele randuri bate cu pixul in masa, profesorul se intoarce cu fata la geam... "


@ anonim
mulţumesc pentru că atrageţi atenţia asupra acestui aspect negativ care blochează de atâtea ori dialogul liber. Din păcate, şcoala nu ne învaţă cum să ne respectăm partenerul de dialog, să-i ascultăm argumentele şi să venim cu contra-argumente, când nu împărtăşim părerea aceluia cu care dialogăm. E mai simplu, se pare, să ataci interlocutorul făcând referiri la persoana sa sau, când poţi, să îl ameninţi, decât să-i dovedeşti raţional că nu are dreptate. Ar fi un curs bun la universitate cel în care s-ar preda "cum să dialogăm".

Anonim spunea...

Interesant materialul! Uite o adresa la fel de interesanta, merita vazuta! :) http://bestbettips.blogspot.com/

Succession Spoilers spunea...

Pentru anonim:

Nu am pornit de la premisa unei rele credinte. Am luat-o in calcul abia atunci cand am gasit un aspect pe care il consideram absurd din materialul domnului Pahomi. Pana la urma lipsa de buna credinta nu presupune neaparat interese obscure.

Cat despre dialog si regulile sale, cum se incadreaza aici o replica anonima? Sau asumarea responsabila a argumentelor intr-un dialog nu e o regula demna de mentionat? Oricum, nu e vorba despre un dialog aici, ci despre niste precizari pe baza unui text pe care il consider pe alocuri incorect si in ansamblul sau nedrept.

Si in plus, dumneavoastra facand consideratii despre activitatea mea la universitate, despre cine sunt si ce am facut acolo, fara a ma cunoaste, cum va incadrati in regulile dialogului civilizat?

Domnule Pahomi, nu v-am acuzat de nimic, pentru ca nu va cunosc. Am cateva probleme cu textul pe care l-ati publicat aici. In rest, numai de bine.


Cosmin Vaman

Anonim spunea...

Stimate Domnule Vaman,

1. Conced: una din regulile discutiei presupune si asumarea acesteia. Chiar daca "deturnarea" discutiei facuta de dumneavoastra la "anonimul" care posteaza va mai da de gol odata ca va intereseaza mai mult persoana decat argumentul (ceea ce sustineam in postarea anterioara).
Solicitandu-mi mie numele, nu faceti altceva decat sa reveniti la "dar cine e cel care vorbeste, sa il vedem la fata". Rezulta ca pentru dumneavoastra e mai important sa vedeti CINE e cel care vorbeste si este secundar CE spune.
De aici deduc inclinatia dumneavoastra structurala catre argumente de tip ad personam.

2. va reamintesc faptul ca ati plecat de la prezumtia de "rea credinta", si va citez: "In primul rand, tonul postarii dumneavoastra nu mi se pare unul corect. Nu poti, de buna credinta fiind.....".

3. Seminarul de la Salzburg a impus aproape un etalon a ceea ce inseamna dialog, si am sa incerc sa 'rezum etalonul' mai jos:
a) intotdeauna se incepe prin a identifica ceva cu care esti de acord din discursul/opinia preopinentului;
b)pornind de la punctul a), incerci sa refaci esafodajul argumentatiei preopinentului si sa arati care, in opinia dvs, este punctul slab al acestui esafodaj;
c)pornind de la punctul slab, refaci argumentatia, conform opiniei pe care vrei sa o expui;
d)regula de aur, valabila permanent: sub nicio forma nu se pune la indoiala buna credinta a preopinentului. Altfel, esti automat exclus din "elita academica". E regula elementara de bun simt intr-un dialog. A pune sub semnul intrebarii buna credinta este echivalent cu acuzarea de interese obscure.
Concluziv, se pleaca automat si fara discutii de la premisa ca toata lumea e bine intentionata si ca nu doresc decat discutii argumentate, sa ajungem sa cunoastem chestiunile mai bine.

Cu stima,
Stefanita Barjoveanu
absolvent UAIC

Iulian Micu spunea...

Ia uite, Nicule, cine posteaza la tine pe blog :)).
Analiza ta are macar un defect: e prea patetica. In rest, unele aspecte sint valabile.
Apropo de eclere cu salmonella: stii ca exista o trupa de "comando" care, la comanda unor persoane "bine intentionate", se imbalnaveste automat de salmonella? In orice colt al tarii, unde le cheama "datoria"...

Nicu Pahomi spunea...

@ dl. Vaman
Ok, o lăsăm baltă. De ce să răscolim mizeria cu discuţii, dialoguri sau precizări? Este de-a dreptul neprofitabil. Mai bine aşteptăm ca totul să se rezolve de la sine.

@ dl. Barjoveanu
vă salut şi vă mulţumesc din nou pentru susţinere.

@ Iulian
hotărăşte-te - ori colorat, ori patetic. :)

Repet ceea ce am scris ceva mai sus: postarea de la care pleacă această discuţie este un tablou al UAIC aşa cum văd eu că o lasă "moştenire" fostul rector Oprea. Atenţie, nu e vorba de nici o analiză! Că e mai colorat sau mai puţin colorat că e patetic sau nu, aproape că nu contează atâta timp cât în el se oglindesc realităţi, lucru pe care îl recunoşti şi tu şi majoritatea celor care au făcut comentarii aici.

Iar pe toţi cei care s-au oprit să posteze un comentariul, arătând că le pasă de ceea ce se întâmplă la UAIC, îi asigur de tot respectul meu. Şi aceasta cu atât mai mult cu cât au făcut-o argumentându-şi opiniile într-un mod cinstit.

Cât despre "commando salmonella" de care vorbeşti: nu ştiam că există aşa ceva. S-a scris în presă pe undeva? Trimite-mi, te rog, şi mie câteva linkuri că îmi vine tare greu să cred că respectivii merg din cantină în cantină şi se îmbolnăvesc la "comandă" cu salmonella ca să facă rău "conducerii".

Daniel Matasaru spunea...

Ideea expusa de dl. Barjoveanu este excelenta dpdv al eticii dialogului. Daca nu ma insel, se afla intr-o carte de HR Patapievici, numita "Idei si blocaje" [DA, nu doar Traian Basescu il citeste pa Patapievici:)))] si pleaca de la cateva criterii stabilite intr-un club celebru de debate de la Oxford.
Cred ca e un elegant punct final al comentariilor acestui interesant articol.

Iulian Micu spunea...

nu s-a scris nicaieri. nici nu se va scrie. nici nu se prea stie. dar e adevarat.

Anonim spunea...

Domnule Nicu Pahomi, sunteti cam nervos in ultimul timp, ceea ce arata ca aerul britanic nu va prieste la neuron. Daca ati fost la fel de combativ si ca ziarist probabil ca si-ar aduce aminte de dumneavoastra mai multi. Dar aici erati acel baiat care facea o emisiune la Tele M si care incerca sa nu-i supere pe invitati. Acuma ati devenit virulent. Ca ziarist la Iasi de cate ori ati anchetat ceea ce afirmati acuma cu mult curaj pe blog? De cate ori ati avut curajul sa scrieti in presa ieseana astfel de lucruri? Sau aici nu va dadea mana sa va arati muschii?

Anonim spunea...

Sal Nicu

tabletele mele nu au structură argumentativă ci sunt creşteri din arborele ideilor afine personale....de asta rezultă efectul de ceaţă pentru celălalt. Mă bucur că mă vizitezi.

Saturnus spunea...

adineaori am semnat anonim ptr că nu ştiam setările pe aici...
PS aş vrea eu să cred în puterea dialogului şi a "raţionalităţii"...

Anonim spunea...

Chestia asta cu plagiatul este de acum o tema expirată. Rolul unui rector este de a dicta tendinţe dar poţi obliga un profesor să-şi verifice anti-plagiat lucrarile sudenţilor?
Tehnic in Cuza "scanarea" lucrarilor si referatelor se face de la inceputul lunii octombrie 2007, asa ca sunteti in urma cu stirile: http://itboard.ro/blogs/valys_blog/archive/2007/10/28/sf-r-itul-plagiatului.aspx

Nicu Pahomi spunea...

@ anonim
regulă de bun simţ: nu-ţi place de moaca mea, nu mă vizita; dacă totuşi mă vizitezi, poartă-te cât poţi mai civilizat şi, eventual, descalţă-te la uşă. (precizez, blogul acesta nu este un spaţiu pus la dispoziţia internauţilor frustraţi.)

@ gânditor privat
sper să nu devin la fel de sceptic precum eşti tu; eu mai cred încă în puterea dialogului.

@ valy greavu
nu ştiu cât de expirată este această temă în februarie 2008, atât timp cât plagiatul este un lucru la fel de des întâlnit ca acum unu, doi, trei ani în urmă. (Şi aici nu fac referire numai la lucrările şi referatele studenţilor. Păcatul plagierii nu-i ocoleşte nici pe unii profesori.)

Într-adevăr rolul principal al unui rector este de a veni cu viziunea şi a avea grijă ca „politica” sa managerială să fie corect pusă în practică de partea birocratică a universităţii. Aş mai adăuga la acestea că un rector trebuie să ştie când e bine să fie modest şi când nu se cade să facă exces de modestie.

Legat de „scanarea” lucrărilor şi referatelor şi de articolul la care trimite link-ul dvs. – deşi acţiunea este cât se poate de lăudabilă, reiau şi eu întrebarea din titlul respectivului articol, pe care îl semnaţi: să însemne aceasta “sfârşitul plagiatului?”

Anonim spunea...

Catre anonim,Domnul Pahomi este deranjat de oricine-l critica aici,el vrea doar sa auda cat este el de bun.Asa cum si invitatii care veneau la el in emisiune,sa le spuna Pahomi cat sunt de buni.

Iulian Micu spunea...

Nicule, iti spun in fata ca acum vreau sa te critic.
Asadar,

- te-ai cam ingrasat
- nu te mai barbieresti zilnic
- ai lasat-o mai moale cu lectura serioasa si te tii de prostii
- parca nu ai permis de conducere
- nu-mi place, bai, de moaca ta!

E de-ajuns? :))